06- 504 24 604 marlies.lentjes@gmail.com
Selecteer een pagina

Hoe begin je nou met bloggen voor je bedrijf? Moet je een plan maken of begin je gewoon? Wat vertel je in je blog en wat levert het op? Je zult jezelf allereerst veel vragen moeten gaan stellen. Ik zal je in dit artikel helpen met het stellen van een aantal vragen.

Creëert bloggen meerwaarde voor mijn bedrijf?

Dat is de eerste vraag die je jezelf moet gaan stellen. Ik vind dat bloggen altijd meerwaarde creëert. Je kunt door te bloggen namelijk meer bezoekers naar je website krijgen. Geïnteresseerden vinden jouw artikel via de Google zoekmachine. Via Social Media kun je promotie maken voor je blog en zo trek je bestaande bezoekers of bekenden van jouw bedrijf die (opnieuw) bij jou gaan afnemen.

Hoe verleid je nieuwe bezoekers

Nieuwe bezoekers kun je verleiden met een goed aanbod in je blog. Zo krijg je nieuwe klanten dankzij je blog. Je kunt bijvoorbeeld een blog schrijven over het effect van krachttraining als je wilt afvallen. Bepaal vooraf voor jezelf duidelijk wat het doel van je blog moet zijn. Ga je bijvoorbeeld je lezers informeren hoe ze het zelf kunnen doen of wil je bezoekers verleiden om met jou in contact te komen?

Het is belangrijk dat je een interessant blog schrijft die waardevol is voor je doelgroep. Ga nooit content van andere websites halen, maar schrijf een eigen verhaal. Ter inspiratie kun je natuurlijk wel blogs gaan lezen die over hetzelfde onderwerp gaan.

Aan het einde van je blog kun je verwijzen naar een sportabonnement of een ander bijpassend product in je webshop. Maak er geen verkoopverhaal van, niemand is meer geïnteresseerd in alle pluspunten van een gebruiksvoorwerp. 

Wil ik gaan bloggen?

Als je wilt gaan bloggen voor je bedrijf heb je een goed doordacht plan nodig. Er gaat tijd zitten in het schrijven van een blog en als je geen taalwonder bent, dan staat het niet bovenaan je to-do-list. Een goede vraag is  dan ook: wil ik gaan bloggen?

Reken voor het schrijven van je eerste blog maximaal vier uur. Langer is zonde van je tijdsinvestering. Je moet namelijk geen wonderen verwachten. Bloggen is hard werken en je hebt een lange adem nodig. Het levert geen direct resultaat op. Zeker als je start met bloggen en nog weinig bezoekers hebt, is het belangrijk dat je doorzettingsvermogen hebt. Het kan namelijk lang duren, voordat je goed gevonden wordt. Blijven bloggen is het toverwoord!

Maak een blogplan

In je blogplan neem je op wanneer je tijd inplant om te gaan schrijven. Ga ook daadwerkelijk aan de slag. Als je gaat zitten wachten op het juiste moment, dan kun je lang wachten. Zoals ik al eerder zei. Bloggen is werken.

Neem in je plan ook op wanneer je gaat publiceren. Plan je artikelen van tevoren in en bedenk op welk tijdstip je jouw artikel op je blog zet. Mensen zijn gewoontedieren, dus plan je blog altijd op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip in. Zo weten je bezoekers wanneer ze je nieuwe blog kunnen lezen. In het begin kun je nog een test doen, door op verschillende dagen en tijdstippen te publiceren. Zo kun je bepalen welke dag en op welk tijdstip de meeste bezoekers komen kijken. Wel even Google Analytics koppelen aan je WordPress!

Daarnaast bepaal je op welke social media kanalen je gaat promoten. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor Facebook, Instagram of Linkedin. Het belangrijkste is te bepalen waar jouw doelgroep zich bevindt en je social media daarop af te stemmen.

Ik wil niet zelf bloggen

Heb je besloten dat je niet zelf wilt bloggen, maar wel iemand zoekt om dat voor je te doen? Ik kan je daarmee helpen, één en ander is uiteraard afhankelijk van jouw wensen.

Advies

Wil je meer weten over starten met bloggen en met mij sparren over dit onderwerp of bloggen uit handen geven?

Neem voor meer informatie contact met mij op. Ik bespreek graag de mogelijkheden met je.